Afecțiunile Post-Covid în rândul românilor: topul celor mai frecvente

După aproape 2 ani de pandemie de COVID-19, majoritatea dintre noi așteaptă cu nerăbdare să se sfârșească totul și să revină la viața de dinainte. Dar nu va mai fi la fel, cel puțin pentru cei care au trecut prin experiența îmbolnăvirii cu SARS-COV-2. Un studiu efectuat în luna ianuarie 2022 de Asociația din Grija Pentru Client în programul Empatie sau indiferență a scos la iveală că 57% din cei peste 220 de pacienți care prezintă afecțiuni Post-Covid se confruntă cu oboseală cronică.

Afecțiunile Post-Covid în rândul românilor: topul celor mai frecvente

Afecțiunile Post Covid nu sunt deloc de neglijat, în condițiile în care ele influențează sănătatea fizică și mentală pe termen lung.  Dacă cea mai frecventă problemă semnalată de românii care au trecut prin COVID-19 a fost oboseala, fiind prima în top, problemele neurologice și căderea părului sunt și ele de luat în seamă, fiind întâlnite la 36 - 37% dintre persoane, respectiv clasându-se pe locul doi și trei în top. Cel puțin 1 din 5 români s-a plâns de afecțiuni respiratorii, cardiovasculare, precum și de dureri musculare.

,,Alarmant este că pe lângă sechelele fizice, peste 45% dintre persoane au recunoscut că au rămas cu probleme de anxietate, depresie, frică sau insomnii, însă doar 8% au cerut consiliere psihologică și / sau își administrează un tratament în acest sens”, a declarat Cosmina Voichița Mesesan, coordonatoarea acestui studiu.

Doar 19% din pacienți declară că medicul de familie le-a dat o recomandare fermă și o trimitere pentru o evaluare Post Covid. 1 din 4 pacienți a menționat ca una dintre sursele de informare e medicul specialist, iar peste 60% din persoanele chestionate declară că au citit informații despre Long Covid pe rețelele de socializare. Implicarea specialiștilor în prevenție și conștientizarea pacientului de a face un control medical sau psihologic Post Covid ar fi mai mult decât binevenită. 9 din 10 pacienți cred că este absolut necesară o informare mult mai bună și din surse credibile.

Aproape 40% din respondenți nu au făcut nici o investigație, deși prezintă unul sau mai multe simptome Long Covid. Numărul celor care au optat pentru o evaluare completă Post Covid este de doar 29%. Mai sunt și pacienți care au recurs la un control medical sau au făcut o parte din analize de sânge recomandate. Majoritatea optează pentru o clinica privată, din păcate în aceasta perioadă accesul pacienților la majoritatea unităților de stat rămâne încă restricționat.

 Conform studiului, in momentul trecerii prin boala, doar 1 din 5 persoane chestionate a fost vaccinată cu o singură doză sau cu doza completă, mai mult de jumătate nu erau vaccinați și 30% au fost infectați cu virusul Sars-CoV 2 înainte ca vaccinul să fie disponibil pentru ei.

,,În partea a doua a studiului am analizat pachetele de evaluare Post Covid existente pe piața autohtonă la acest moment și modul în care recepția sau call center-ul clinicilor private știu să comunice empatic, să informeze și să consilieze pacientul, folosind studiu de Mystery Shopping sau metoda pacientului anonim. Rezultatele cercetării arată că doar 18% din reprezentanții clinicilor analizate au oferit încredere și suficiente informații să determine potențialul client să-și facă o programare, iar mai mult de jumătate dintre ei nici nu știau de existența acestor servicii / pachete, deși ele erau promovate pe site-ul clinicii”, a arătat coordonatoarea studiului.

 În ceea ce privește empatia și înțelegerea stării de sănătate a fiecărui pacient, de la prima interacțiune la actul medical, potrivit cercetării într-un caz din 2 cazuri pacientul nu a fost întâmpinat la capătul firului de o voce caldă, prietenoasă și empatică.

,,O bună comunicare este esențială într-un act medical de calitate și orice clinică de stat sau privată ar trebui: să conștientizeze necesitatea măsurării percepției și gradului de mulțumire al pacienților / clienților, să implementeze un standard – o procedură de relaționare cu pacienții la recepție, să investească în programe de training de comunicare empatică pentru întreg personalul”, a afirmat Cosmina Voichița Mesesan, președintele Asociației din Grijă pentru Client.

 

Cele mai simple pachete cuprind câteva analize de sânge începând de la o sumă modică de 130 ron, o parte decontate de CNAS, iar cele mai complexe includ investigații neurologice și chiar ședințe de consiliere psihologică, însă acestea depășesc 2000 ron și nu sunt decontate.