STUDIU: Vaccinarea antigripală în farmacie la fel de sigură ca în cabinetul unui medic pentru 64% dintre români

Peste 56% dintre românii chestionați în studiul “Servicii farmaceutice în România. Realități și provocări post-pandemice” cumpără medicamente necompensate, iar 37% medicamente parțial compensate. În timp ce 83% dintre români sunt familiarizați cu serviciile de eliberare a medicamentelor cu (83%) și fără prescripție medicala (69%), 31% nu recunosc serviciile de bază în farmacii. Totuși, românii își doresc servicii noi în farmacii, iar unul dintre ele fiind chiar vaccinarea.

STUDIU: Vaccinarea antigripală în farmacie la fel de sigură ca în cabinetul unui medic pentru 64% dintre români

Pacienții români au încredere în farmaciști și în informațiile oferite de aceștia, sunt foarte mulțumiți de serviciile primite în farmaciile comunitare și își doresc servicii noi, arată studiul ,,Servicii farmaceutice în România. Realități și provocări post-pandemice”, realizat de Centrul de Cercetări în Economie Comportamentală Aplicată (CCECA) din cadrul Universității din București pentru Asociația Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR) și Colegiul Farmaciștilor din România (CFR), lansat în cadrul unui eveniment organizat la Palatul Parlamentului. 

Deși disponibile în acest moment, servicii farmaceutice precum participarea activă a farmaciilor în programe și campanii de prevenție (53%) sau informarea și consilierea privind starea de sănătate (50%) sunt mai puțin cunoscute de către populație. În ceea ce privește intenția de-a introduce noi servicii pentru pacienți în farmacii, din perspectiva pacienților, cele mai utile sunt considerate a fi testele pentru afecțiuni cardiovasculare (23% dintre respondenți), urmate de testele rapide pentru depistarea unor infecții ca de exemplu Sars-Cov 2, gripa sezonieră sau hepatita B și C (15% dintre respondenți) și determinarea glicemiei (12% dintre respondenți).

69% dintre respondenți consideră consilierea periodică avansată în cazul polimedicației la fel de sigur în farmacie ca și în cabinetul unui medic. 70% dintre respondenți consider consilierea la distanță cu privire la posibilele interacțiuni dintre medicația utilizată și alte medicamente sau alimente la fel de sigură în farmacie ca și în cabinetul unui medic.

,,Farmaciștii sunt parte integrantă din sistemul de sănătate și pot contribui mai mult la sănătatea publică prin dezvoltarea serviciilor farmaceutice. Studiul a arătat că interacțiunea pacient – farmacist este percepută ca fiind valoroasă, politețea, interesul arătat, disponibilitatea și respectul fiind evaluate pozitiv de majoritatea respondenților. Credem că este momentul oportun să valorificăm potențialul profesiei de farmacist, prin întărirea rolului și contribuției pe care o poate avea în cadrul sistemului de sănătate, prin dezvoltarea serviciilor farmaceutice pe care aceștia le pot presta pentru populație”, a declarat președintele Colegiului Farmaciștilor, prof.univ.dr. Dumitru Lupuliasa.

Vaccinarea în farmacii

Aproximativ 1/3 din respondenți au declarat că s-au vaccinat anti-gripal în ultimii ani dinaintea pandemiei, iar aproape jumătate (48%) ar plăti pentru administrarea unui vaccin de personalul specializat din farmacii. 64% dintre românii din mediul urban consideră vaccinarea anti-gripală în farmacie la fel de sigură ca în cabinetul unui medic.

Posibile motive ale nevaccinării anti-gripale sunt potrivit studiului: dificultatea de a ajunge la medic (41%); programul de lucru al medicilor de familie/policlinici (54%); costul ridicat (41%); neîncredere în vaccin (43%). În ceea ce privește vaccinarea, pentru adoptarea acestui comportament, barierele de acces par mai puternice decât cele psihologice. Încrederea în consilierea primită în farmacii susține posibilitatea de a primi vaccinul prin intermediul acestora și oferă la nivel individual o alternativă viabilă la vaccinarea la cabinet.

,,Rezultatele studiului ne arată două elemente cheie ale percepției pacienților față de farmacii: încrederea în competențele farmaciștilor de a oferi servicii noi și satisfacția pacienților față de informațiile primite. Aceste concluzii ne confirmă că dezvoltarea serviciilor farmaceutice reprezintă un pilon pentru sistemul de sănătate publică și o prioritate generală pentru creșterea rolului farmaciei comunitare în asigurarea serviciilor medicale”, a declarat Iulian Trandafir, Președintele Asociației Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR).

Potrivit studiului “Servicii farmaceutice în România. Realități și provocări post-pandemice”, satisfacția față de serviciile primite în farmacii este determinată de caracteristicile farmaciei, atitudinea farmacistului, timpul acordat pacientului, claritatea cu care a fost prezentată informația, costul medicamentelor și disponibilitatea acestora conform nevoilor populației. De asemenea, încrederea pacienților în serviciile oferite de farmaciști, precum și accesibilitatea farmaciei comunitare,  reprezintă  factori importanți care influențează pozitiv intenția de adopție a noilor servicii în farmacii.