Măsuri după încetarea stării de urgență în spitale și în cabinetele stomatologice din România

Din 15 mai 2020 încetează starea de urgență declarată în România ca urmare a pandemiei de COVID-19. Oficialii atrag atenția că țara noastră rămâne în starea de alertă, motiv pentru care au emis mai multe măsuri specifice ce vor trebui luate în următoarea perioadă. Institutul National de Sănătate Publică a postat în transparență decizională propunerea privind setul de măsuri de relaxare care vor fi aplicate după ridicarea stării de urgență. Va prezentăm pe larg regulile de organizare și desfășurare a activităților în unitățile sanitare non-COVID, precum și regulile pentru desfășurarea activității in cabinetele stomatologice.

Măsuri după încetarea stării de urgență în spitale și în cabinetele stomatologice din România

Documentul integral referitor la măsurile ce vor fi adoptate după încetarea stării de urgență din România poate fi consultat pe pagina de web a INSP, www.insp.gov.ro, secțiunea Comunicate.

Pe toată durata stării de urgență, cabinetele stomatologice au fost închise. Din 15 mai, se vor redeschide cabinetele stomatologice, prin urmare acestea vor trebui să adopte noi reguli pentru desfășurarea activității in cabinetele stomatologice. Pacienții cu simptomatologie de viroza respiratorie, pacienții aflați în izolare/carantină sau pozitivi/confirmați cu Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19) pot fi tratați doar în cabinetele stomatologice desemnate.
 

Măsuri generale pentru desfășurarea activității in cabinetele stomatologice:
 - Evitarea pe cât posibil a contactului cu personalul (nu strângeți mâna, mențineți o distanță de mai mult de 1,5 m în timpul unei discuții, etc)
- În afara manoperelor de tratament, evitarea pe cât posibil a contactului cu pacientul;
 - Permiterea accesului în camera de tratament doar a pacientului, cu excepția situațiilor speciale (copii, persoane dependente etc), caz în care se va limita accesul la o persoană însoțitoare; 
- Nu se permite staționarea în sala de așteptare și se recomandă dezinstalarea oricărui aparat de cafea și/sau dozator de apă, eliminarea revistelor, pliantelor, jucăriilor, etc;
 - La intrarea în cabinetele stomatologice vor fi amplasate dispensere cu soluții dezinfectante (antiseptice pe bază de alcool);
 - Dezinfecția regulată a mânerelor ușilor, sălii de așteptare, recepției;
 - Dezinfecția toaletei după utilizarea acesteia de către un pacient; 
- Este recomandată plata cu cardul și dezinfecția POS.

Accesul la tratamentul stomatologic

Potrivit noilor reguli se va face doar cu programare telefonică/online prealabilă. La momentul programării pacientul va fi întrebat dacă: 

  • Are simptome de răceală, strănut, tuse, dureri în gât, dificultăți de respirație și / sau febră (≥37⁰C)?
  • Are membrii ai familiei cu aceste simptome?
  • Are vârsta de 65 de ani sau mai mult?
  • Suferă de o patologie cronică sau o afecțiune care ii reduce imunitatea?
  • Este sănătos și se simte în prezent sănătos?

Programarea pacienților cu risc crescut (peste 65 de ani sau care suferă de o patologie cronică) se va face pentru începutul programului de lucru. Programarea pacienților care necesită proceduri generatoare de aerosoli va fi făcută pentru sfârșitul programului de lucru. La prezentarea în cabinet se va efectua termometrizarea pacientului și se va solicita dezinfecția mâinilor. Înainte de începerea tratamentului, medicul stomatolog va obține acordul informat al pacientului. 
 
Tipuri de proceduri stomatologice
Documentul INSP stabilește care sunt tipurile de proceduri stomatologice, care se vor putea face după 15 mai 2020 în România.

Proceduri fără generare de aerosoli: consultație, extracție simplă, sutură, incizie  și drenaj abces, obturație provizorie, radiografie, tratamente ortodontice de menținere
Proceduri generatoare de aerosoli: utilizarea pieselor de mână rotative (în special turbina), a sprayului apa-aer, a aparaturii ultrasonice, a dispozitivelor cu jet de particule. Înaintea unei proceduri generatoare de aerosoli, pacientul va clăti în prealabil gura timp de 1 minut cu soluție 1% peroxid de hidrogen (prin diluarea unei soluții de H2O2 3% cu apă).
În privința echipamentului de protecție, personalul va utiliza echipament de protecție – mască chirurgicală, vizieră și mănuși.  Pentru procedurile generatoare de aerosoli se va folosi masca de tip FFP2/3 sau echivalent. 
După fiecare pacient se va efectua: 
- Aerisirea camerei de tratament; 
- Dezinfectarea riguroasă a suprafețelor (unit dentar, blat de lucru etc.), cu dezinfectant de suprafață conform standardelor. Dacă există o contaminare vizibilă pe suprafețe, se va îndepărta mai întâi cu o cârpă umedă (apă), de unică folosință cu apă și săpun; 
Dezinfecția cu alcool 80% a tuturor dispozitivelor medicale care nu sunt rezistente la sterilizare cu aer cald. Dacă există o contaminare vizibilă pe dispozitive, aceasta trebuie mai întâi îndepărtată cu o cârpă umedă (cu apă) sau cu o cârpă de unică folosință, apă și săpun. 
Pentru un dispozitiv medical (sau părți ale acestuia) care nu este rezistent la alcool se folosesc șervețele de curățare și dezinfectare pentru suprafețe sensibile;
 - Este de preferat utilizarea unor materiale de curățare de unică folosință, cât mai mult posibil; 
- Dezinfectarea aspiratorului și a scuipătoarei; 
- Dezinfectarea completă a unitului stomatologic cu dezinfectant cu efect virucid, prin pulverizare; 
- Sterilizarea completă a pieselor înainte de reutilizare (autoclav) sau utilizare de piese de unică folosință; 
- Schimbarea măștii, mănușilor, curățarea și dezinfectarea vizierei; 
- Spălarea mâinilor cu apă și săpun sau dezinfecția cu soluție hidroalcoolică înainte de a pune altă pereche de mănuși. 
 
Reguli de organizare și desfășurare a activităților în unitățile sanitare non-COVID 
 
În acordarea asistenței medicale de specialitate pacienților care se prezintă la spitale se va încerca, pe cât posibil, evitarea internării și efectuarea tratamentului medical la domiciliu/ambulatoriu. Din cauza transmiterii comunitare a SARS-CoV-2 în Romania, toți pacienții care se internează trebuie considerați ca fiind potențial infectați, motiv pentru care este obligatorie utilizarea echipamentelor individuale de protecției la toate procedurile medicale efectuate, conform ghidului INSP.

La prezentarea în spital se va realiza triajul tuturor persoanelor și în funcție de simptomatologia prezentată, cazurile suspecte vor fi internate în zone speciale de izolare (zone tampon), urmând a fi testate prin RT-PCR pentru infecția cu SARS-CoV-2 (conform recomandărilor INSP). Pacienții suspecți (care poartă obligatoriu mască) vor fi preluați de la triaj și conduși în zona tampon de personalul anume desemnat, pe un circuit separat față de restul bolnavilor.

Daca numărul pacienților nu permite internarea lor singuri în salon, aceștia pot fi internați câte doi într-un salon, însă cu respectarea unei distanțe de minim 2 metri între aceștia. Pacienții vor purta mască pe toată perioada internării în zona tampon. Personalul medical din zona tampon va fi echipat corespunzător (halat de unică folosință peste uniforma de spital, mănuși, boneta, mască). Se recoltează probe conform procedurii privind prelevarea și transportul probelor biologice pentru diagnosticul infecției cu SARS-CoV-2 și se trimit la Laboratorul Analize Medicale, împreună cu Formularul de însoțire probe recoltate.

În cazul pacienților internați în zona tampon, având rezultat pozitiv, medicul curant/de gardă sună la 112 și pacientul va fi transferat la cel mai apropiat spital dedicat managementului pacienților infectați COVID-19 conform reglementarilor legale în vigoare. Salonul va fi dezinfectat înainte de internarea următorului pacient. Persoanele prezentate și care în urma triajului nu au fost considerate cazuri suspecte, vor fi internate în secțiile aferente patologiei prezentate cu asigurarea unei distanțe de minim 2 metri între pacienți. Fiecare unitate sanitară cu paturi are obligația de a-și revizui circuitele funcționale și procedurile de lucru conformitate cu măsurile stabilite de INSP.