Românul Sergiu Pașca, declarat ,,Cercetătorul anului 2021” de către Societatea Internaţională de Cercetare în domeniul Schizofreniei

Dr. Sergiu Pașca, un tânăr român stabilit în SUA a fost declarat vizionar în Medicină și Știință de către New York Times. Are mai multe premii la activ pentru preocupările sale în medicină, în special în psihatrie, iar acum Societatea Internaţională de Cercetare în domeniul Schizofreniei (SIRS) l-a numit ,,cercetătorul anului 2021”.

Dr. Sergiu Pașca este profesor la Departamentul de Psihiatrie și Științe Comportamentale de la Universitatea Stanford și Bonnie Uytengsu și face cinste României. Cercetătorul, medic la bază, este interesat să înțeleagă regulile care guvernează creierul și mecanismele bolilor neuropsihice și nu doar atât. A dezvoltat câteva dintre modelele inițiale de boală prin derivarea neuronilor din celulele pielii luate de la pacienții cu tulburări de neurodezvoltare genetică. ,,Laboratorul său de la Stanford a aplicat modele pentru a obţine informaţii noi despre fiziologia umană, evoluţia şi mecanismele bolii şi a sprijinit cercetătorii din întreaga lume în învăţarea şi implementarea acestor tehnici”, se precizează în comunicatul transmis de SIRS. Iar munca sa a fost apreciată.

Dr. Pașca nu este la prima sa recunoaștere internațională, a luat Premiul Vilcek 2018, Premiul NIMH's BRAINS (2015), Premiul AE Bennett în psihiatrie biologică (2018), Premiul Neurochimie Folch-Pi (2017), Premiul pentru carieră timpurie Günter Blobel pentru biologie celulară (2018), Premiul Daniel E. Efron de la ACNP (2018) și Premiul Falling Walls Breakthrough in Life Sciences Award.

Omul de știință român are 39 de ani şi speră să dezvolte o nouă metodă de psihiatrie care se bazează pe o înţelegere biologică a creierului uman. În prezent conduce un laborator la Universitatea Stanford, iar cercetările sale sunt considerate pași mari pe care lumea științifică îi face spre o mai bună diagnosticare și tratare a unor boli neuropsihiatrice, ca epilepsia, autismul sau schizofrenia.

Dr. Pașca a fost pionier în activitatea de transformare a celulelor pielii în celule stem multifuncționale și apoi în tipul de celule cerebrale găsite în cortexul cerebral - zona de gândire și cea mai distinctă parte umană a creierului nostru. El a creat celule cerebrale de la persoane cu autism și schizofrenie, de exemplu, și lucrează pentru a înțelege modul în care acestea funcționează diferit.

Oamenii de știință obișnuiau să crească celule într-un strat plat pe o cutie Petri, dar Pasca a descoperit că atunci când el și colegii săi le permit celulelor stem să crească în formă de bilă și să le ghideze să devină celule ale creierului, ele încep să se autoorganizeze, să se dezvolte și funcționează mai natural. Alți cercetători folosesc abordări similare pentru a construi culturi tridimensionale, cunoscute și sub numele de organoizi, cum ar fi ochiul, intestinul sau ficatul.

Când Pașca a pus două bile asemănătoare unor regiuni cerebrale diferite una lângă alta, acestea au început să comunice și să formeze circuite neuronale. După ce le-a hrănit cu substanțe nutritive timp de aproximativ nouă luni, se maturizaseră pentru a semăna mai mult cu celulele unui creier nou-născut decât cu cele ale unui făt.

Prestigioasa publicație New York Times scria despre el că,,înainte ca cineva să-l acuze de rolul lui Frankenstein, dr. Pasca a observat rapid că aceste bile ale creierului sunt încă departe de un creier adevărat, care funcționează. Nu există vase de sânge, astfel încât bilele nu au sursa de energie pentru a crește, iar multe tipuri de celule lipsesc încă. Dar el și mai mulți colegi au publicat recent un comentariu în revista științifică Nature, cerând o conversație publică pentru a discuta liniile directoare de cercetare etică în acest domeniu. Trebuie să se creeze un cadru etic acum, în timp ce surogatele creierului rămân în stadiile incipiente ale dezvoltării, au spus cercetătorii”, potrivit nytimes.com.